Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
A kamara azzal indokolta indítványát, hogy egyrészt a benzinpiacon nem működik a verseny, másrészt Ausztriában a - hozzáadottérték-adó levonása utáni - nettó árak jóval az EU-árak felett vannak. A munkavállalói képviselet szerint a nettó árakban az osztrák és az EU-beli átlagos szint közötti különbség a szuperbenzinnél 72 groschen, a gázolajnál pedig 59 groschen literenként. Eszerint egy liter euroszuper benzin Ausztriában nettó 3,25 schillingbe, az EU-ban átlagában 2,53 schillingbe, Németországban 2,62 schillingbe, Olaszországban pedig 2,89 schillingbe kerül. Ezeket az árkülönbségeket néhány osztrák sajátosság logikus következményének tekintik. Az ausztriai benzinkúthálózat 3200 állomással kétszer akkora, mint a németországi, aminek következtében az értékesíthető mennyiségek alacsonyabbak, s így a benzinkutak üzemeltetői természetszerűleg magasabb árréssel dolgoznak. Emellett a benzin előállítása során Ausztriában többet fordítanak környezetvédelemre. Ami a verseny hiányát illeti, a munkavállalói kamara szerint már a bécsi benzinkutaknál is ármonopóliumok tapasztalhatók, ezért a kamarák és az autósklubok hónapok óta követelik, hogy a tartományok gazdasági miniszterei hozzák nyilvánosságra annak a húsz benzinkútnak a címét, amelyek a legalacsonyabb, illetve legmagasabb árazással élnek tartományukban. Az állami rádió (ORF) ezzel szemben - bekapcsolódva a benzinár-hisztériába - nemrég nyilvánosságra hozta a legalacsonyabb árakat kérő benzinkutak címét. Az állami árszabályozásnak hagyománya van Ausztriában. A szociális partnerek a kormánnyal együttműködve még a nyolcvanas években is megszabták a legmagasabb árszinteket. Az árszabályozásnak ezt a formáját 1990-1996 között egy ármegfigyelési rendszer váltotta fel, amely a kőolajcégek heti jelentésein alapult. (HANDELSBLATT)