Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
Az elmúlt években a hazai fűszerpaprika-termelés fokozatosan növekedett - az 1998. évi termésből gyártott 8500 tonnányi őrlemény 35 százalékkal haladja meg az 1996-ban, 25 százalékkal az 1997-ben előállított mennyiséget. Ezzel együtt hasonló arányban bővült a termelésbe bevont terület is, amely 1998-ban már meghaladta a 6,5 ezer hektárt. A magyar fűszerpaprika és -őrlemény számára a világpiacon a legnagyobb gondot az okozza, hogy általában csak közepes minőséget várnak el - fizetnek meg -, s ez rendkívül nehézzé teszi a jobb minőségnek az árban való érvényesítését. Az utóbbi 20 évben erőteljesen nőtt a fűszerpaprikát termelő országok száma, ami ugyancsak nehezíti az export számottevő növelését. A versenytársak közül kiemelkednek a dél-amerikai országok, Dél-Afrika, Izrael és Marokkó. Ezek éghajlati adottságaik következtében jelentős árelőnyt tudnak elérni a magyar termékekkel szemben. A hazai fűszerpaprika-ipar csak a múlt évre tudta kiheverni az emlékezetes hamisítási botrány miatt bekövetkezett piacvesztést. Ez elsősorban az exportban okozott súlyos gondot, hiszen három-négy hónapig egyáltalán nem szállíthattak külpiacra, a moratórium feloldása után pedig csak 20-25 százalékos áron talált vevőre a magyar paprikaőrlemény. A múlt évben azonban már újra a magyar termékek esetében megszokott 5-10 százalékkal magasabb, azaz kilogrammonként 3 dollár körüli átlagárral lehetett megjelenni. Az árak egyébként a világpiacon a közeljövőben előreláthatólag csökkenni fognak, mivel 1998 őszétől felduzzadtak a globális készletek. A hazai termelésnek valamivel több mint 50 százaléka kerül exportra. A belső fogyasztás csökkenésének a nyugati gasztronómia megjelenésével már vannak jelei, s ma már az egy családra eső éves fogyasztás csak 50 dekagramm körül mozog - 100 éve állítólag még 40 (!) kilogramm volt. Import fűszerpaprika egyébként kizárólag a nyugati élelmiszer-feldolgozók gyártmányreceptúráihoz kerül az országba, ez a mennyiség azonban nem számottevő. Az export jelentősebb növelésére a telítettnek nevezhető piac miatt csak a magyar fűszerpaprika-őrlemény előnyeit bemutató marketing erőteljes fokozásával lenne esély. Berta Zoltán szerint világpiaci pozíciónk a fentieken túl a még jelenleg is a világ legjobbjaként számon tartott kutatási és gyártási technológiák további fejlesztésével lenne javítható. Á. A.