A napokban a hazai piacon bevezetett FIAT Multipla szakít azzal a megoldással, ahol három sorban elrendezett két-két ülést kínálnak. Ehelyett hat egyforma méretű, kényelmű és rangú ülése van, két sorban. Ennek köszönhető négy méteren belüli hosszúsága (399 cm hosszú, 4 centivel rövidebb a FIAT Bravo modellnél) és tágas csomagtartója (az üléshelyzettől függően 430 és 1300 liter közötti). A hátsó ülések előtt is hiányzik a szokásos lépcső és a padló olyan magas, hogy a környezetkímélő motor tartozékai jól elférnek alatta. Az autó hajtását benzines vagy turbódízel motor látja el. Készül rendkívül környezetkímélő metángázos és kettős üzemanyagú, metán-benzin változat is. A jövőben a - benzines-elektromos - hibrid hajtású FIAT Multipla csatlakozik hozzájuk. A Multiplát Mirafioriban (Torino) gyártják. A benzinmotorok gyártóhelye a Mirafiori Meccanica, a dízeleké Pratola Serra (Avellino). A "tiszta" üzemű változatokat Arese városában állítják elő. A tervezett kapacitás a teljes felfutás után évi 60 ezer darab. Mindegyik változat kétféle felszereléssel (SX és ELX) készül. Közös jellemzőjük a 13-féle szín, köztük három pasztell és tíz metál. Az opciók és tartozékok gazdag kínálata lehetőséget ad a személyre szabott FIAT Multipla "megkomponálására". Az utastér valamennyi sarkát kihasználó rakodóhelyeken minden elfér, akár a rajzfilmbéli kisvakond nadrágjában. A vezető előtti nagy, zárt műszerfali rekeszbe az autó papírjait és egyéb értékes tárgyakat lehet betenni. A másik oldali nyitott rekeszben a kézitáska, a térképek vagy az egyéb úti kellékek találnak helyet. Még a légzsákos kivitelben is van egy kisebb, fedeles kesztyűtartó. Az első ülés előtt palacktartó van (kivéve, ha légzsákot építettek be), a pohártartót pedig le lehet venni, ha telefonkonzolt szerelnek fel. A műszerfal közepén a rádiót találjuk és egy kisebb mélyedést, ahová szintén lehet pakolni. A vezető előtt alul is van egy rekesz, ahol például kulcsok és egyéb apróságok férnek el. Jobb oldalon egy nagyobb kesztyűtartó várja az utas holmiját. A napellenzők alatti két zárt dobozba betehetünk sok mindent, aminek másutt nincs helye. A kormánymű direkt áttételű: az arány a nyomtávrúd mozgása és a kormánykerék körfordulata között (51 mm/fordulat) a FIAT Bravo és a FIAT Coupé megfelelő adata között van. Ez élénken reagálóvá és biztosan uralhatóvá teszi az autót. Gyors, váltakozó kanyarokban el sem kell venni a kezünket a kormányról. Autópályán a volán minimális mozdításával lehet sávváltásokat végrehajtani. Kanyarban a FIAT Multipla késedelem nélkül engedelmeskedik és pontosan a kívánt ívet rajzolja. Karosszériájának dőlése minimális, könnyű vele a kijelölt irányt tartani, csaknem olyan sportos, mint a FIAT Bravo 155 20v HGT. A vezetőoldali visszapillantó tükör osztott, hogy kiküszöbölje a veszélyes holtteret, a szintén kettős felületű utasoldali tükörnek pedig az alsó része fordul kissé jobbra, hogy parkoláskor jobban mutassa a járdát. Mindkettő elektromosan állítható, sőt kívánságra elektromosan be is hajtható, hogy az autó keskenyebb kapun is átférjen. Minden manővert megkönnyít az autó kompakt formája, kis fordulóköre (5,5 méter) és precíz, könnyen járó szervokormánya. Tolatáskor az akadályok távolságát mutató érzékelő segít. A gazdag ELX-felszereltséghez távvezérlős központi zár, vezetőoldali automata ablakemelő, utasoldali megvilágított piperetükör, színezett üvegezés és csúcsminőségű kárpit tartozik. Ezekhez olyan tételek járulnak, amelyek az SX változathoz is megrendelhetők extraként például a klímaberendezés, a ködfényszóró, a vízsugaras fényszórómosó, az elektromosan behajtható és fűthető külső tükrök, az utasülés alatti fiók, az ülészsebek és a csúsztatható hátsó középső ülés. Opció a blokkolásgátló, az utasoldali légzsák és az oldallégzsák, az integrált navigációs rendszer (amely a vezető vagy az utas előtt helyezhető el) és a kiegészítő fűtés a turbódízelhez. Kapható még metálfényezés, kettős elektromos napfénytető, távvezérlős riasztó, kétféle rádió (az egyik CD-váltóval), tolatóradar és könnyűfém keréktárcsák széles gumival. Az új modell tavaly novembertől kapható Olaszországban és 1999 elejétől a többi európai piacon. Magyarországi bevezető ára 3,95 millió forint. T. G. Á.