A nyugat-európai acélipar már tavaly június óta azért küzd, hogy mentesítést kapjon egy túlságosan szigorúnak tartott környezetvédelmi célú törvény alól, s így az autógyárak továbbra is használhassanak olyan acélt, amely kismértékben ólmot is tartalmaz. (Ez a nehézfém ötvözőanyagként könnyebbé teszi az acél megmunkálását.) A brit, német, francia és spanyol acélipar - amely évi 1,3 millió tonna ólmot is tartalmazó acélt gyárt - kampányba kezdett az előreláthatóan ez év február 11-én az Európai Parlament elé kerülő törvénytervezet ellen. Az európai acélgyártók szervezete, az Eurofer számításai szerint az ólomtartalmú acélok betiltása körülbelül 225 millió euróval növelné a megmunkálási költségeket; csökkenteni kellene a szerszámgépek sebességét, növekedne azok energiaigénye, ez pedig közvetve a szén-dioxid-emisszió mintegy évi 5 ezer tonnás emelkedésével járna. Mindezen túl a szóban forgó gyártmányok, alkatrészek felülete is jóval durvább lenne. Az Eurofer szerint a tervezett törvény egyéb hatásai miatt sem járna semmiféle előnnyel a környezetvédelem szempontjából, s ráadásul több száz munkahely is veszélybe kerülne miatta. Az autógyárak valószínűleg Európán kívüli piacokról fedeznék szükségleteiket, s vélhetően egyszerűbb ("primitívebb") acélféleségekkel. Annak lehetősége sem zárható ki, hogy maga a fémmegmunkáló ipar e szegmense is elköltözik majd Európából, ez pedig munkahelyek százainak megszűnéséhez vezethet. Ha pedig erre nem is kerül sor, a költségeik akkor is minden bizonnyal jelentősen növekedni fognak. Az Eurofer tehát most azért lobbyzik, hogy a gépkocsiipar kapjon felmentést a törvény hatálya alól - azaz 0,3 százalékig legyen megengedett az ólom ötvözőanyagként való használata. A szervezet szerint a mai ócskavas-feldolgozási technológiák már lehetővé teszik, hogy egy roncsautót szinte teljes egészében újrahasznosítsanak, de azt elismeri, hogy az ólomtartalmú acélelemek 3-4 százaléka még mindig a szeméttelepekre kerül. Ennek ellenére az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága szerint van esély arra, hogy az autógyárak megkapják a kért mentesítést, de valószínűleg csupán korlátozott időtartamra. A tilalom mellett agitálók szerint viszont ha ezt a mentesítést az acélgyárak elnyerik, akkor semmi sem készteti majd őket, hogy valamilyen alternatív megoldást találjanak a környezetre rendkívül ártalmasnak tartott ólom kiiktatására.